Tark Raha Liigub Rohelisse: Kuidas Jätkusuutlikkus Majandust Kujundab

Tänapäeva maailmas ei ole majanduskasv ja jätkusuutlikkus enam vastandid, vaid pigem sünonüümid. Viimastel aastatel on ettevõtted, investorid ja valitsused hakanud rohkem tähelepanu pöörama keskkonnaalasele vastutusele ja sellele, kuidas nende tegevus mõjutab nii praegust kui ka tulevaste põlvkondade heaolu. Selles blogipostituses vaatleme, kuidas rohepöörde majanduslik mõõde avab uusi võimalusi ettevõtluses ja investeerimises ning mis väljakutsed sellega kaasnevad.

Sissejuhatus

Jätkusuutlikkus on kaasaegse majanduse üks võtmesõnu. Üha enam teadvustatakse, et pikas perspektiivis on ökoloogiline vastutustundlikkus ja majandustegevuse ökoloogilise jalajälje vähendamine mitte üksnes moraalne kohustus, vaid ka majanduslikult kasulik. Niinimetatud “roheline majandus” kasvab kiiremini kui kunagi varem, avades uusi turge ja luues nõudlust uuenduslike tehnoloogiate ning teenuste järele.

Sisu

Roheline pööre majanduses tähendab fossiilkütustest loobumist ja üleminekut taastuvenergiale, jäätmete vähendamist ja ringmajanduse põhimõtete rakendamist, bioloogilise mitmekesisuse säilitamist ning keskkonnasäästlike tootmisviiside arendamist. Need meetmed ei ole ainult olulised keskkonna kaitsmiseks, vaid loovad ka uusi majandusvõimalusi.

Esiteks, rohelisele tehnoloogiale üleminek avab tohutud investeeringu võimalused. Taastuvenergia tehnoloogiate arendamine, nagu tuule- ja päikeseenergia, hüdroenergia ning biomass, on tõmbamas suuri kapitalimahutusi. Samuti on tugevas kasvus elektrisõidukite sektor ja nutikas energia salvestamine, mis vähendab sõltuvust fossiilkütustest.

Teiseks, rohelise majanduse kasvu toetavad ka mitmed poliitilised otsused. Euroopa Liidu roheline kokkulepe (Green Deal) on üks näide, kuidas poliitiline tahe aitab kaasa keskkonnasäästlike ettevõtete arengule. Eesti on samuti sellele rongile hüpanud ja püüab olla eesrinnas rohelisema majanduse loomisel.

Kolmandaks, tarbijate teadlikkus ja nõudlus keskkonnasõbralike toodete järele on suurenenud. See on toonud kaasa uued turusegmendid orgaanilise toidu, taaskasutatavate materjalide ja ökomärgisega toodete näol. Ettevõtted, mis on võtnud eesmärgiks vähendada oma keskkonnamõju, võivad tarbijate seas populaarsust koguda ning seeläbi oma konkurentsipositsiooni parandada.

Sellegipoolest kaasnevad rohepöördega ka väljakutsed. Üks suurimaid on üleminekuperioodi kulud. Fossiilkütuste kasutamise lõpetamine ja üleminek rohemajandusele nõuab alginvesteeringuid, mida ei pruugi kõik ettevõtted jõuda teha. Lisaks on küsimus selles, kuidas tagada, et üleminek oleks õiglane ja ei suurendaks ebavõrdsust ühiskonnas.

Kokkuvõte

Majanduse rohelisemaks muutmine toob kaasa hulgaliselt võimalusi nii ettevõtjatele kui ka investoritele, kuid samas ka väljakutseid. Üleminek jätkusuutlikule majandusele nõuab ühiskonnalt tervikuna suuri jõupingutusi ja investeeringuid. Siiski on selge, et tark raha on liikumas rohelisse – ja mitte ainult sellepärast, et see on “õige” asi, vaid seetõttu, et see võib olla ka kasumlik. Tulevikus võime näha, et jätkusuutlikkus saab majanduskasvu uueks standardiks.

Jaga seda!